Insights

Duurzaamheid als strategische uitdaging. Zo bereik je succes

Publishing Date:
March 25, 2024
Thijs Venneman
Wietse Maathuis
Advies

Duurzaamheid is voor steeds meer organisaties een relevant vraagstuk. Of het nu gaat om ethische overwegingen van binnenuit, druk van klanten of wettelijke verplichtingen, de noodzaak is duidelijk. Duurzaamheidsvraagstukken zijn over het algemeen impactvolle en complexe vraagstukken voor organisaties. In dit artikel bespreken Wietse Maathuis en Thijs Venneman, management consultants bij Summiteers, waarom de realisatie van verduurzaming niet wezenlijk verschilt van andere strategische thema's, zoals digitalisering. Als je duurzaamheid serieus neemt en je wil het integreren in je organisatie, moet je het als een strategie-executievraagstuk benaderen. Alleen dan kun je daadwerkelijk succesvol zijn.

Duurzaamheid als integraal onderdeel van de strategie

“We merken dat duurzaamheid vaak anders wordt benaderd dan de meer reguliere strategische thema’s”, zegt Wietse. “De verantwoordelijkheid wordt soms nog separaat ondergebracht, terwijl de duurzaamheidsagenda veelal impact heeft op allerlei onderdelen binnen de organisatie. We snappen heel goed dat het handig kan zijn om focus op het onderwerp aan te brengen door er een afdeling voor in te richten. Die kan voorop lopen, aandacht vragen, regisseren en dat is zeer nuttig! Uiteindelijk is de beweging naar duurzaamheid een initiatief dat de gehele organisatie zal raken en dus ook onderdeel van de bredere strategie is. En de verantwoordelijkheid ervoor ligt dus ook in gehele organisatie. Het is in wezen ‘gewoon’ net als ieder ander strategisch vraagstuk.

Een duurzaamheidsvraagstuk is een strategie-executievraagstuk

“Elke strategische uitdaging vereist effectieve strategie-executie en dat is vaak waar de crux zit”, legt Thijs uit. “Hoe ga je je verduurzamen terwijl je bijvoorbeeld tegelijkertijd werkt aan veiligheidsmaatregelen en kostenreductie? Daar heb je een duidelijk plan voor nodig vanuit een helder doel en rekening houdend met de context van de organisatie. De meeste organisaties zijn prima in staat om hun doelstellingen om te zetten in een missie, visie of een ander strategisch document. Maar hoe vertaal je zo’n strategisch document in een concreet plan met acties waar mensen echt mee aan de slag gaan en meetbare resultaten op behalen?

Extra complex stakeholderveld

“Een duurzaamheidsvraagstuk is vaak nog complexer dan andere strategieën, zoals bijv. digitalisering”, gaat Wietse verder. Bij duurzaamheid komt er extra complexiteit bij, want je organisatie staat niet op zich; je bent afhankelijk van andere stakeholders om je heen. Niet alleen moeten je klanten jouw meer duurzame producten en diensten willen afnemen, je leveranciers moeten ook hun duurzame steentje willen bijdragen en je aandeelhouders moeten achter je duurzaamheidsdoelstellingen staan. Dus het gaat echt om de betrokkenheid in de hele keten, van begin tot eind. Deze thematiek vraagt om meer dan alleen strategie ontwikkeling om succesvol te zijn”. Wat bij dit onderwerp enorm kan helpen is het engagement van de medewerkers. Steeds meer mensen vinden duurzaam werken / ondernemen van groot belang. Dat is een middel dat je kunt gebruiken om de verandering te realiseren. Het creëert pull, mensen willen het graag en vinden het logisch dat daarvoor dingen anders moeten gaan dan ‘vroeger’.

Verduurzaming is als een reis

“Zoals we in een eerder blog al schreven, is ieder verandertraject een reis, geen bestemming; zo ook verduurzaming”, vervolgt Wietse. “En zoals bij elke reis, is het cruciaal om goed voorbereid te zijn op wat je onderweg tegenkomt. Denk daar goed over na. Wat voor impact heeft dit op mijn stakeholders? Hoe beïnvloedt het de structuur en het bestuur van mijn organisatie? Wat vraagt het van mijn bedrijfscultuur? Wat voor effect heeft het op het gedrag dat ik van zowel mijzelf als van mijn collega’s verlang? Stel jezelf dergelijke vragen over alle facetten van je bedrijfsmodel.”

“Laten we vooropstellen: wij zijn geen inhoudelijke experts op het gebied van duurzaamheid”, zegt Wietse. “Maar als je duurzaamheid serieus neemt en je wilt het integreren in je bedrijfsvoering, moet je het als een strategie-executievraagstuk benaderen om ook daadwerkelijk succesvol te zijn. Wij begeleiden organisaties bij het integreren van duurzaamheid in hun strategie op een manier die tastbare resultaten oplevert. We helpen de verbinding te maken tussen de 'wat', de 'hoe', en uiteindelijk de uitvoering.”

Hulp nodig bij strategie-executie?

Wij zijn Summiteers, wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een – vaag – idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op.

Wel interesse, maar nog niet klaar voor de reis? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.

Lees ook